Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Felkészült az őszre?

 

Felkészült az őszre?

Az ősz beállta nemcsak a természetben hoz mélyreható változásokat. A hazai időjárási körülmények között az idő hidegre fordulása életünkben egész sor változást idéz elő, mert az átlagosnál, a megszokottnál nehezebb körülmények között kényszerülünk közlekedni.
Ezek a megváltozott közlekedési feltételek nemcsak a járműveket teszik próbára, hanem a járművezetőket is. Természetesen nemcsak a kezdő, kevés gyakorlattal rendelkezőket, vagy az átlagos vezetőket, hanem a tapasztalt, nagy gyakorlattal rendelkező rutinos vezetőket is, de számukra az őszi, megváltozott időjárási körülmények kevesebb meglepetést tartogatnak.

kodlampa.jpg

AZ ŐSZ EGYIK KELLEMETLEN VELEJÁRÓJA A KÖD!

Ősszel gyakran tapasztalható az alattomos, foltokban elhelyezkedő köd. Aránylag jó látási viszonyok mellett haladva olykor váratlanul futhatunk bele a "ködpamacsba", és a látótávolság az egyik pillanatról a másikra néhány méternyire is lecsökkenhet. Annak érdekében, hogy ez a jelenség ne lepjen meg bennünket: figyelemfelhívó lehet, ha a szembejövők tompított fényszórói világítanak. Ilyenkor - noha ködöt még nem látunk - célszerű a saját lámpáinkat is bekapcsolni, és elegendő követési távolságot tartva konvojban közlekedni.
A ködbe általában teljes sebességgel rohanunk bele, és ott pánikszerűen fékezünk. Aki mögöttünk halad, az menthetetlenül utolér bennünket. Ezt csak úgy védhetjük ki, hogy a ködös szakasz kezdetét észlelve még a jól belátható úton csökkentjük a sebességet. Amennyiben már beértünk a ködös útszakaszba, akkor ne fékezzünk pánikszerűen, és figyeljük a mögöttünk haladókat is.

A sűrű ködben kapcsoljuk be a tompított világítást (ha van, akkor a ködlámpát is). A hátsó ködlámpát csak akkor használjuk, ha a látótávolság 50 m alá csökken, ellenkező esetben vakíthatjuk a mögöttünk haladókat. Ugyanis a hátsó ködlámpa fényereje 150 kandela, ami kb. tízszerese a normál hátsó helyzetjelző lámpa fényerejének. Tanácsos időnként ellenőrizni mind az első, mind a hátsó ködlámpa kapcsolóját, mert sok esetben kiváló látási viszonyok mellett is indokolatlanul bekapcsolva hagyjuk. Különösen szürkületben és este rendkívül zavaró és vakító a ködlámpa fénye.

osz.jpg

ŐSSZEL GYAKRAN SZEMERKÉL, VAGY ESIK AZ ESŐ!

Ilyenkor több gyalogost ütnek el és gyakoriak az ún. ráfutásos balesetek. Egyszerűen érthetetlen, hogy sem a járművezetők, sem a gyalogosok nem veszik figyelembe a megváltozott útviszonyokat. Klikk a képre.

osz.jpg

Az autósok - tisztelet a kivételeknek - az eső áztatta utakon nem csökkentik a sebességet, nem növelik meg a követési távolságot, az elütött gyalogosok fejében pedig az esemény bekövetkezése előtt meg sem fordul, hogy a nedves, vizes, csúszós utakon a járművek féktávolsága jelentősen megnövekszik, és körültekintés nélkül, meggondolatlanul nem tanácsos az úttestre lépni.

10336.jpg

 
Bármilyen hihetetlen, de egy 50 km/óra sebességgel haladó gépkocsi fékútja száraz úton 34 m, nedves úton 47 m. Könnyű kiszámítani, hogy ebben az esetben 13 m-rel hosszabb a jármű fékútja (ez egy blokkolásgátló nélküli gépkocsira értendő, amelyik 5m/sec négyzetlassulással áll meg és a reakcióidő 1 sec).
Végzetes lehet, ha a nedves, vizes úton az 50 km/óra (ilyenkor a gépkocsi 13,88 m-t, kb. 14 m-t tesz meg másodpercenként) sebességgel közlekedő gépkocsi elé akkor lépünk le az úttestre, amikor az 13 m-re van tőlünk.
 
Legyünk körültekintőek, várjuk meg, amíg a gépkocsi elhalad!
Természetesen annak megítélése, hogy egy gépkocsi milyen távolságban van, és milyen sebességgel közlekedik, nem egy egyszerű feladat. Még gyakorlott szemmel is tévedni lehet, ezért a gyalogosok inkább többször gondolják meg és nézzenek körül, mielőtt llépnek a járdáról.

Az előzőekben leírtakra sokan legyintenek. Legyinthetnek, de nem hagyhatják figyelmen kívül, ugyanis az elkövetkezendő hetekben és hónapokban gyakrabban fogjuk tapasztalni, hogy kedvezőtlenebbek a közlekedési feltételek, és ezek általában hírtelen változnak meg. És ha már a változásoknál tartunk, akkor nem szabad elfeljeteni, hogy az őszt a tél követi. A következő linken néhány apró tanács kezdőknek, egyedül élőknek, de mindenkinek jó, ha legalább egyszer átolvassa:  Segítünk autódat felkészíteni a télre!

001...jpg
kezdolap6.jpg
_001megosztas2.jpg