Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Minden, amit a GKI-ról tudni kell

 

2014. szeptember 11-től tilos  GKI nékül vezetni

012345.jpg

6789.jpg

A képekre kattintva, azok nagyobbra váltanak, ezek a minták nem mérvadóak, csak tájékoztató jellegűek

 

Ugye Ön sem felejtette el: 2014. szeptember 11-től már egyetlen hivatásos sofőrnek sem szabad teherautót GKI kártya nélkül vezetni. Összefoglaljuk a legfontosabb tudnivalókat.

Mi a GKI kártya?

Ez egy rövidítés, teljes neve Gépjárművezetői Képesítési Igazolvány. A jogosítvány mellett minden sofőrnek kötelező. Ez igazolja, hogy a jogosítvány megszerzése mellett a sofőr elvégezte azokat a tanfolyamokat is, melyek a hivatásos autóvezetői munkára képesítik. Vagy teherautó-vezetői, vagy buszvezetői tanfolyamot kell elvégezni.

A GKI tanfolyam nem ad szakmai végzettséget. Akár már 8 általános iskolával is megszerezhető. Az a sofőr, aki a vizsgát leteszi, továbbra sem számít csak emiatt szakképzettnek.

Kinek kell a GKI kártya?

A GKI tanfolyamot minden olyan sofőrnek el kell végeznie, aki hivatásos autóvezető akar lenni. Aki frissen szerzi meg a jogosítványát, annak egy GKI alaptanfolyamot kell elvégeznie. Amikor pedig a kártya érvényessége lejár (5 évre adják), akkor továbbképzésre kell mennie a megújításhoz.

Aki korábban, 2009 előtt szerezte a jogosítványát, annak csak továbbképzésre kell mennie.

Csak fuvarozóknak kell?

Nem, ez egy gyakori tévedés. A GKI kártya nem csak a fuvarozóknak kell, hanem mindenkinek, aki teherautót vezet. Olyan igazolvány ez, mint a jogosítvány: nélküle nem szabad teherautót vezetni. Kell a saját számlás szállítást végzőknek is.

Milyen autókhoz kell a GKI kártya kiváltása?

A kártya a C1; C1+E; C; C+E; D1; D1+E; D; D+E kategóriájú jogosítvánnyal vezethető autók sofőrjeinek kötelező. ebbe igazából minden autó beletartozik, ami 3,5 tonnánál nehezebb. Olyan autóhoz, kisbushoz, kisteherautóhoz, ami B kategóriájú jogosítvánnyal vezethető, akkor sem kell az igazolvány, ha egyébként a sofőrnek van C vagy más kategóriájú jogosítványa is.

Mióta kötelező?

A GKI tanfolyamot 2009-ben vezették be. Aki 2009 után szerezte a jogosítványát, annak már kötelező volt az alaptanfolyam elvégzése. Aki 2009 előtt kapott jogosítványt, annak a türelmi idő a korábbi fuvarozói igazolványa érvényességének lejártáig, de legkésőbb 2014. szeptember 10-ig tartott. 2014. szeptember 11-től már nem szabad semmilyen teherautót sem GKI kártya nélküli sofőrnek vezetnie.

Autóbuszra egy évvel korábban járt le a türelmi idő. A buszsofőröknek már 2013. szeptembere óta kötelező a GKI kártya.

Akkor is kell, ha már van a tachográfhoz digitális sofőrkártyám?

Igen, a kettőnek semmi köze nincs egymáshoz. A sofőrkártya a digitális tachográf működtetéséhez kell, s kizárólag a tachográf-köteles autókban kell használni. Ez egy adatrögzítő (chipes) kártya, ami a vezetési és pihenőidőpk adatait tartalmazza. A GKI kártya pedig egy igazolvány, ami feljogosítja a tulajdonosát arra, hogy hivatásos sofőrmunkát végezhessen.

Nekem még senki nem szólt, hogy ez kell, akkor is ki kell váltanom?

Igen, kötelező! Nem is fog szólni senki, csak a hatóság fog büntetni, ha valakinek nem lesz kártyája ellenőrzéskor. Alapszabály, hogy a jogszabály ismeretének a hiánya nem mentesít a betartása alól. Arra is kötelezőek a törvények, aki nem tudja, hogy mi van bennük.

Csak a nemzetköziseknek kell GKI?

Nem, az igazolvány Magyarország területén is kötelező. Akár itthon, akár külföldön dolgozik egy sofőr, ennek a kártyának a birtokában kell lennie.

Ezt az igazolványt csak egyszer kell kiváltani?

Nem, a kártya 5 évig érvényes. Minden sofőrnek 5 évente továbbképzésre kell mennie, ahol meg kell újítania a kártya érvényességét. Ilyenkor újra el kell végeznie egy továbbképző tanfolyamot és ki kell fizetnie a tanfolyam árát és a vizsgadíjat.

Vannak-e kivételek a GKI kártya használata alól?

Igen. Az alábbi járművek vezetésekor nem kell a sofőrnek GKI kártyával rendelkeznie:

amelynek maximális engedélyezett sebessége nem haladja meg a 45 km/órát,

amelyet a Magyar Honvédség, rendvédelmi szerv, tűzoltóság tart üzemben,

amely műszaki-fejlesztési, javítási vagy karbantartási célból forgalombiztonsági vizsgálat alatt áll, vagy olyan új vagy felújított jármű, amelyet még nem helyeztek forgalomba,

amelyet védelmi helyzetben vagy katasztrófa-elhárítás céljából használnak,

amelyet a vezetői engedély vagy az e rendeletben meghatározott szakmai képesítés megszerzésével összefüggésben végzett oktatás és vizsgáztatás céljából használnak,

amely személyes használatban van, és amellyel közúti közlekedési szolgáltatást nem végeznek,

amellyel csak a járművet vezető munkája során használandó anyagot vagy felszerelést szállítanak és a jármű vezetése nem tartozik a gépkocsivezető elsődleges feladatához.

Mit jelentenek a mentességek?

A sofőrök gyakran próbálnak arra hivatkozni, hogy az 6. vagy a 7. pont alapján mentességet élveznek, s nincs szükségük a GKI kártya használatára. Ez legtöbbször téves értelmezés, mert ez a mentesség csak egy nagyon szűk körre vonatkozik.

A 6. pont alapján csak azok mentesülhetnek a GKI kártya kötelezettsége alól, akik nem hivatásszerűen fuvaroznak, csak saját célból tartanak teherautót. a saját számlás szállítók sem tartoznak ide! E pont alapján csak az mentesülhet, aki magánszemélyként, nem vállalkozási célból használja az autót.

A legfontosabb feltétel a 7. pont alapján, hogy a jármű vezetése nem tartozik a gépkocsivezető elsődleges feladatához. Ez azt jelenti, hogy a kocsit vezető személyt nem sofőrként alkalmazzák, nem ez a munkaköre. Lehet ő egy más szakember, vagy a cég vezetője, de semmiképpen sem sofőrként foglalkoztatott ember.

A mentesség feltétele az is, hogy a kocsival nem végeznek fuvarozási szolgáltatást. Amit szállítanak, annak közvetlenül a sofőr saját munkájához kell tartoznia. Elfogadható, ha egy kőműves saját maga szállítja a teherautóval a betonkeverőt. Vagy az üvegező mester viszi az üvegtáblákat, amivel dolgozni fog. De ha már a cég vezetője viszi ki az üvegeseknek az üvegtáblát, az már nem tartozik bele ebbe a körbe. az sem, ha az építkezésre a cég egyik munkatársa kiviszi a téglát, hogy a kint lévő brigád dolgozni tudjon.

Kinek kell fizetnie a GKi tanfolyamot és vizsgát?

A GKI kártya a sofőr számára előírt kötelezettség. Enélkül senki nem lehet ma már hivatásos sofőr Magyarországon. Aki sofőr akar lenni, ennek a tanfolyamnak a költségével is számolnia kell, ezt neki kell kifizetnie.

Elképzelhető, hogy a munkáltatók egy része átvállalja meglévő sofőrjeik tanfolyami költségeit és a vizsgadíjakat. Ezt a vállalkozó megteheti, ha úgy gondolja, hogy a jó munkát végző sofőrjét ezzel támogatja. De ez számára nem kötelező, ez nem a vállalkozás kötelező költsége.

Hol lehet a tanfolyamot elvégezni és mennyibe kerül?

Szinte minden városban van legalább egy autósiskola, amelyik kínál GKI képzést is. Ahol teherautóra le lehet vizsgázni, ott szinte biztos, hogy ezt a képzést is indítják. Az alaptanfolyam

Mi a következménye annak, ha valakinek nincs GKI kártyája?

Szabálysértést követ el és 100 ezer forintra bírságolható a gépkocsivezető. A bírságot a 156/2009 kormányrendelet 1.sz. melléklet 6. pontja írja elő (A járművezető szakmai képesítését igazoló okmány hiánya).

Milyen jogszabály teszi kötelezővé a GKI kártyát?

A díj ellenében végzett közúti árutovábbítási, a saját számlás áruszállítási, valamint az autóbusszal díj ellenében végzett személyszállítási és a saját számlás személyszállítási tevékenységről, továbbá az ezekkel összefüggő jogszabályok módosításáról szóló 261/2011-es kormányrendelet. Ennek a 2.sz. melléklete részletezi a gépkocsivezetők szakmai képzésének feltételeit, előírásait.

 

001...jpg

kezdolapgombyellow.jpg

_001megosztas2.jpg