Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Mobilozni veszélyes!

 

 

64483_k2.jpg

 

Mobilozni veszélyes!
A vezetés közbeni telefonálás veszélyeiről és hazai szankcionálásáról

Vezetés közben mobiltelefont használni veszélyes. Különösen, ha a készüléket kézben tartjuk, s a jármű iránytartására mindössze egy kéz áll rendelkezésre. A kézben tartott mobil rádiótelefon vezetés közbeni használatát hazánkban – más európai országokhoz hasonlóan – jogszabály tiltja, s a szabály megsértőit szankcióval fenyegeti. Ám ennek a veszélynek is vannak fokozatai. A hívás fogadásánál például tovább tart, s ezért kockázatosabb a hívás kezdeményezése, míg a klasszikus telefonálásnál még veszélyesebb a figyelmet hosszabb időre elvonó SMS írás, vagy az okos telefonok megjelenésével egyre inkább elterjedő szelfizés. Ugyancsak nagyobb veszélynek vannak kitéve mobilozás közben a kétkerekű járművek vezetői, ezért nem véletlen, hogy a mobilhasználat tilalma rájuk nem csak menet közben, hanem forgalmi okból történő megállás esetén is tilalmazott.

Tanulmányok igazolják, hogy a mobiltelefon használata jelentősen, átlagosan számítva mintegy négyszeresére növeli a közúti balesetek bekövetkezésének kockázatát. A mobiltelefont használó járművezető reakcióideje mintegy 50%-kal csökken a „normál”, azaz nem telefonáló járművezetőhöz képest. A mobilozás hatása a reakciókésedelem tekintetében az ittas befolyásoltsághoz hasonlítható, esetenként még kedvezőtlenebb is lehet annál (pl. mérsékelt szeszesital fogyasztást követő enyhe alkoholos befolyásoltság esetén). Hat évvel ezelőtt egy áttekintő anyag készült az Európai Bizottság részére a jármű vezetése közbeni telefonhasználat egyes közlekedésbiztonsági vetületeiről. A jelentés készítői többek között arra az adatra hívták fel a figyelmet, hogy egy kézben tartott mobiltelefont használó járművezető reakcióideje átlagosan számítva 30 %-kal kedvezőtlenebb, mint egy 0,8 ezrelékes ittas vezetőé! (Forrás: Jeanne Breen Consulting, 2009),

0827telefon1.jpgA mobiltelefonálás a biztonságos járművezetésre számos más veszélyt is tartogat. Mobilozáskor általános figyelemcsökkenés tapasztalható, ilyenkor a telefonáló a közlekedési környezetre, s más közlekedőkre kevésbé képes figyelni. Különösen igaz ez az idősebb járművezetők esetében. A telefonálók jellemzően lassabban reagálnak a közlekedési jelzésekre, egyes jelzéseket észre sem vesznek, továbbá növekszik a fékezési késedelmi idő, azaz a veszély észlelésétől számítva hosszabb idő telik el, amíg rálépnek a fékre. Ebből következik, hogy az érintett járművezetők sokszor ijedtebben, nagyobb erővel fékeznek, így gyakoribb a vészfékezések aránya. A vezetés közben mobiltelefont használók az egyes közlekedési szituációk kezelésekor a döntéshozataluk során több kockázatot vállalnak, s azt is megfigyelték, hogy a rendszeres mobilozók esetében a biztonsági öv használati aránya alacsonyabb az átlagosnál.

screenshot-2016-06-02-14.12.07.pngTéves az a felfogás, mely szerint a kihangosítóval, vagy más módon történő, azaz nem kézben tartott mobiltelefonálás veszélytelen. Bárhogy is telefonálunk, tevékenységünk jobban elvonja figyelmünket, mint például az utasunkkal beszélgetés, vagy a rádió hallgatása. Az úgynevezett „handsfree (érintésmentes) kutatások eredményei is beszámolnak a járművezető figyelmének elvonásáról, az érzékelt információk mennyiségének folyamatos csökkenéséről, a reakcióidő megnövekedéséről, a szívritmus hívás közbeni felerősödéséről, melyek egyértelműen növelik a baleseti kockázatot.

A hazai szankcionálásról

cikk.jpgA közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet (KRESZ) 3.§ (2) bekezdése 1998. január 1-i hatállyal vezette be a mobiltelefon használatára vonatkozó előírásokat, mely hatályos szövege az alábbiakat tartalmazza:

 „(2) A gépkocsi vezetője menet közben kézben tartott mobil rádiótelefont nem használhat. A kétkerekű, továbbá gépkocsinak nem minősülő háromkerekű jármű vezetője menet közben - ideértve a forgalmi okból történő megállást is - kézben tartott mobil rádiótelefont nem használhat.”

A szabálysértésekről, a szabálysértési eljárásról és a szabálysértési nyilvántartási rendszerről szóló 2012. évi II. törvény alapján 2012. április 16-át követően a KRESZ 3.§ (2) bekezdésébe foglalt szabály megsértése esetén figyelmeztetés, helyszíni bírság, valamint szabálysértési feljelentés alkalmazható. A pénzbírságok a 63/2012. (IV. 2.) Korm. Rendelet értelmében fix összegűek: a mobil rádiótelefon használatára vonatkozó rendelkezések megsértőivel szemben  kiszabott helyszíni bírság összege 10 000 Ft, míg szabálysértési feljelentést követő eljárás során kiszabott pénzbírság összege 20 000 Ft. A bírság kiszabása mellett az elmarasztalt személyek 3 közúti közlekedési előéleti pontot kapnak, mely a vezetői engedély nyilvántartásban kerül rögzítésre. A maximális 18 pont elérése esetén a vezetői jogosultság ideiglenesen korlátozásra kerül.

megtortenhet-kihangositva-is.pngVégezetül nem árt tudni, hogy vezetés közben a mobiltelefon valamennyi funkciójának használata jogsértő, még az is, ha beérkező hívás esetén felvesszük a telefont, de a hívást elutasítjuk. A Kúriának az elmúlt évben hozott döntése alapján ugyanis a járművezetés közben beérkező hívásnak a kézben tartott mobiltelefon gombjának benyomásával történő visszautasítása is a KRESZ 3. § (2) bekezdésébe ütköző telefonhasználatnak minősül.

001...jpg

002-.kezdolapgomb.jpg

_001megosztas2.jpg