Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Téli gumi

 

Lassan itt az idő, hogy lecseréljük a nyári gumiabroncsot

Idén nem a már megszokott lehűlt idővel köszöntött az ősz, de higgyék el majd jön a tél is. Ilyenkor megnövekszik a balesetek száma, tapasztaljuk, hogy heti szinten szinte kétszer annyi történik, mint a nyári időszakban.

Az utóbbi évek során bekövetkezett balesetek jellegzetessége, hogy sok volt a pályaelhagyással járó és a nem megfelelő követési távolság megtartásából eredő baleset. A járművezetők egy része nem figyel oda a megváltozott útviszonyokra, nem ismeri fel az abban rejlő veszélyeket. A hőmérséklet csökkenésével, a vizes, sáros,  havas, nyálkás úttesten való közlekedéskor megnő a jármű megcsúszásának veszélye, különösen fékezéskor, valamint útkanyarulatokban való haladáskor.

33.jpeg

Helyes járművezetői magatartás, ha minél hamarabb felszerelik (aki eddig nem tette gyorsan pótolja!) a téli gumit, mert a nevétől eltérően nem szabad megvárni ezzel a hóesést, hiszen +7Co alatt már nagyban romlik a nyári gumik tapadása. A járművezetőnek is alkalmazkodnia kell vezetéstechnikai szinten a megváltozott közlekedési környezethez. Óvatosabban kell a jármű gyorsítását, lassítását elvégezni, a fékpedált különös gondossággal kell kezelni. Figyelni kell arra is, hogy az adott úton a KRESZ által engedélyezett legnagyobb sebesség megfelelő-e, vagy esetleg csak attól kisebb tempó az, amellyel biztonságosan lehet haladni. vezetéstechnikai hibákból hamarabb baleset származhatpl. kisebb követési távolság, hirtelen gyorsítás és fékezés, útkanyarulat nagy sebességgel való megközelítése, útkanyarulatban való erőteljes fékezés, stb.

Mikor kell a gumiabroncsokat lecserélni?

Ügyeljen a mintaárok mélységére

A gumiabroncs futófelületi mintaárok mélységét természetesen alapos ellenőrzésnek ajánlatos alávetni, ugyanis a gumiabroncs számos lényeges tulajdonsága függ ettől.

teliguminyarigumi.jpg

A mintaárok mélysége döntő fontosságú, amelynek a hatósági előírások szerint 1,6 mm-nek kell lennie. Aki ennél kisebb mélységű mintaárkú gumiabronccsal közlekedik, számolnia kell azzal, hogy a biztosító baleset esetén nem téríti meg a keletkezett kárát, illetve, adott esetben büntetést kell fizetnie Nyugat-Európa több országában.

A mintaárok mélységének meghatározásához segítségül szolgálhat a kopásjelző rendszer (TWI)*: ez a mintaárokba vulkanizált kis "kitüremkedésekből" áll, amelyek a mintázat kopásával láthatóvá válnak. A kopásjelzők elhelyezkedését a gumiabroncs vállrészén látható TWI felirat jelzi.

A mintaárok megmaradt mélységének meghatározásához mérést kell végezni a kopásjelzővel ellátott mintaárkokban.

Egyes gumiabroncsgyártók a TWI felirat helyett a márkajellel vagy egy háromszöggel jelölik a kopásjelzőt.


Javaslatunk az Ön biztonsága érdekében:

Mivel a vízen futás (aquaplaning) veszélye fokozottan nő, és a fékezési tulajdonságok is jelentősen romlanak az előrehaladott kopással, a gumiabroncsokat már a minimális mintaárok mélység elérése előtt le kell cserélni.

Általában a következő értékeknél ajánlott a csere:

·         Nyári gumiabroncsok: 2 mm-es mintaárok mélység

·         Széles gumiabroncsok: 3 mm-es mintaárok mélység

·         Téli gumiabroncsok: 4 mm-es mintaárok mélység

Valamikor elkerülhetetlenné válik a gumiabroncsok cseréje

A gumiabroncsokat akkor kell cserélni, amikor a minimális mintaárok mélységig kopott a futófelület, vagy ha helyrehozhatatlan károsodás érte a gumit.

Ezen kívül az öregedés is indokolttá teheti a cserét, azonban átlagos futásteljesítmény esetén a kopás miatt jóval az elöregedés előtt szükségessé válik a csere. Kivételt jelenthetnek a lakóautók, az utánfutók, a veterán autók és a pótkerekek, amelyeknél a szezonális használat miatt a menetteljesítmény az átlagos alatt marad.   Kapcsolódó oldal: Közlekedés télen

Téli gumi tévhitek

Megérkeztek az első igazán csípős, hideg téli napok. Már az őszi hűvösebb napokon is ajánlott téli abroncsokra váltani, hiszen azok nem csak havas, csúszós utakon jelentenek nagyobb biztonságot, hanem a száraz, esős és hideg időben is jobban tapadnak. De miért előnyös még a téli gumi?

1. tévhit: Csak jeges, havas úton csúszhat meg az autó
Az igazság: A nyári gumik tapadása az őszi hűvös időjárás kezdetén lecsökken, ezért megnő a balesetveszély. A téli gumiabroncsok puhábbak, speciális összetételüknek köszönhetően rugalmasabbak, ezért jobban tapadnak, és ellenállnak a változó időjárásnak. Nem csak hóban, hanem a száraz, de hideg időben is nagyobb biztonságot nyújtanak az utakon, mint a nyári abroncsok, hiszen azok a gumikeverék speciális összetétele miatt a hidegben elveszítik az optimális tapadási tulajdonságaikat.
Mi a teendő? Ne várja meg az első hóesést! Mindenképpen cserélje le időben a nyári gumiabroncsokat télire!

2. tévhit: Sokba kerül egyszerre két készlet gumit tartani
Az igazság: Ha mindig az évszaknak megfelelő abroncsokat használ, és időben cseréli a téli és a nyári gumikat, mindkét készlet élettartama megnő! Egyszerűbben szólva: két szett gumiabroncs akár háromszor is tovább tart, ha betartjuk a két legfontosabb tanácsot. Tudni kell, hogy a sós, lúgos latyak öregíti az abroncsot, csökkenti az élettartamát, ezért rendszeresen tisztítsa meg a téli gumikat. Ugyanilyen fontos, hogy az éppen nem használt gumikat megfelelően tárolja - ebben számos gumiszerviz segíthet.
Mi a teendő? Ha semmiképpen nem szeretne a váltással bajlódni, megfontolandó a négy évszakos Goodyear abroncsok vásárlása.

3. tévhit: Ha óvatosan vezetek, és nem is megyek gyorsan, nem kell törődnöm a gumikkal
Az igazság: Biztonsága, pénztárcája és kényelme érdekében is indokolt odafigyelni a gumiabroncsok állapotára, még ha csak városban használja is az autóját. Először is, az autó sebességétől függetlenül a fékút másfélszer olyan hosszú lehet, ha nem megfelelő gumiabroncsot használunk! Nem kell magyarázni, hogy ez milyen balesetveszélyes lehet. Másrészt ahogy hűl az idő, a kerekek nyomása is csökken - ha ezt nem korrigáljuk, a gumiabroncsok tapadása és ezzel párhuzamosan a fogyasztás is jelentősen romlik. Végül a helyesen beállított, az évszaknak megfelelő gumiabroncs a jobb tapadás miatt komfortosabbá teszi a vezetést téli időben is - még amikor mások elindulni is vonakodnak.
Mi a teendő? Minden évszakban ügyeljen a keréknyomás helyes beállítására! A téli gumiknál ez általában 0,2 barral magasabb, mint az azonos méretű nyári gumiké. Ha nem biztos magában a gumiszervizekben 1-2 perc alatt segítenek beállítani a keréknyomást.

Kellő óvatosságot és balesetmentes közlekedést kívánunk !

001...jpg

kezdolapgombyellow.jpg

_001megosztas2.jpg